Frygt ikke!

Nå! Og hvorfor nu disse ord i en verden, som ellers er fuld af ondskab og had.
Kan jeg virkelig sige det, sådan som verden ser ud.

Jeg må lige først definere, hvad det er for en frygt jeg taler om.

Mange forstår, det ikke at frygte som at være forhærdet. I en film er helten mange gange en frygtløs person, hvilke inspirerer mange i deres tankegang.
Personen her er kommet i en tilstand, hvor vedkommende forhærder sig og lukker af for sin samvittighed og føelser.
Personer der er i dette område, kan sagtens være hundeangst, samtidig med de lukker af for deres frygt føelser og skaber en ond verden.
Det er ikke denne forhærdelse jeg siger ”frygt ikke” til. Her er måske lige netop noget at frygte, hvis man ikke lytter til sin samvittighed og tager sit forhold og opførsel overfor andre mennesker alvorligt.
Det er en frygt som kan være dybt inde i det indre, jeg tænker på – en frygt som kommer fra en selv.
Hvis man lever sit liv ordentligt over for andre mennesker, skulle der ikke være nogen plads til det. Det kan godt være, at andre personer kan opføre sig grimt eller lignende, som man kan blive bange for, men det har ikke noget med den indre frygt at gøre.

Frygten som jeg taler om, opstår når man har gjort noget galt og ikke vil få det gjort op, men i stedet prøver at skjule det - specielt overfor Gud.
Måske man ikke er klar over at forholdet til Gud ikke er i orden, måske har man ikke opdaget at han er en virkelighed.

Men her er kimen til manges ubeviste frygt. Det er hvad der i Bibelsk forstand kaldes synd – ens forkerte handlinger.

Får man sine ting gjort op med Gud, forsvinder frygten, den kan ikke være der længere. Der kommer en hvile ind i ens sind og man har fred med sig selv.

Den der har gjort sine sager op med Gud, kommer til Himmelen efter sin død. Så skulle der ikke være mere at frygte, hvad end der sker,så der venter noget godt.
Joh. Evangeliet kap.14 verd 27:
”Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!”

Og så til slut vejen til at få sine ting i orden med Gud.
Man kan ganske enkelt bede en bøn til Gud om tilgivelse for ens synder.

Kære Jesus.

Jeg beder dig om tilgivelse for mine synder og forkerte valg jeg har gjordt og om du vil blive min frelser og herre. Jeg beder dig om at gøre livet godt for mig og hjælpe mig af med den indre frygt.

Amen.

Har du bedt Gud om tilgivelse, kan jeg sige ”frygt ikke”, for så har du sin sag i orden med Gud.

Man kan også bede Gud om hjælp i hverdagens problemer og hvad der end er af ønsker, eventuelt også for hvad man er bange for.

Gud hører bøn.
Hans Møller Andersen